سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتصالات پلی اتلین - یادداشت 2

 

اتصالات پلی اتیلن :

اتصالات پلی اتیلن بصورت تکجداره و دوجداره تولید می شود. از اتصالات پلی اتیلن برای اتصال لوله های پلی اتیلن و لوله های کاروگیت استفاده می شود. بسته به زاویه  تغییر مسیر ، نوع کاربرد و ... می توان از انواع مختلف اتصالات پلی اتیلن اعم از چهارراه ، زانو ، سه راهی و ... استفاده نمود . اتصالات پلی اتیلن بسته به اینکه چگونه تولید و چگونگی اتصال لوله های به یکدیگر دارای انواع مختلفی می باشد در ذیل علاوه بر بررسی انواع پلیمر پلی اتیلن به چند مدل از اتصالات پلی اتیلن اشاره می نماییم.

همانطور که می دانید اتصالات پلی اتیلن نیز از مواد پلی اتیلنی ساخته می شود. پلی اتیلن در دو گرید پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین  مورد استفاده انواع صنایع از جمله کارخانجات تولید لوله های پلی اتیلن ، اتصالات پلی اتیلن و .... می باشد.

پلی اتیلن سبک :

در سال 1961 میلادی شرکت اکواستار پودر پلیمر پلی اتیلن سبک را با دانه بندی 500 میکرون را تولید و به بازار عرضه نمود. پلی اتیلن سبک  اولین گرید از خانواه پلی اتیلن می باشد و در صنعت قالب گیری دورانی از آن استفاده می شود و دستگاه ها و تجهیزات این صنعت با این ماده گسترش یافتند. پلی اتیلن سبک مشابه سایر پلیمرها از زنجیره های بلند تشکیل شده از گروه های کوچک مولکولی به نام: (مونومر) متصل به یکدیگر به وجود آمده است. پلی اتیلن سبک شامل اتم های کربن و هیدروژن و تعداد زیادی شاخه های جانبی می شود. این شاخه ها از نزدیک شدن زنجیره های اصلی به یکدیگر جلوگیری کرده و باعث ایجاد تراکم بالا می شوند و این کاهش تراکم به نوبه خود باعث کاهش دانسیته پلیمر می گردد. پلی اتیلن با دانسیته 0.910 تا 0.925 گرم بر سانتی متر مکعب، پلی اتیلن سبک نام دارد.

پلی اتیلن سنگین :

پلی اتیلن با دانسیته 0.941 تا 0.959 گرم بر سانتی متر مکعب پلی اتیلن سنگین نام دارد. پلی اتیلن سنگین مثل پلی اتیلن سبک از اتم های هیدروژن و کربن تشکیل می شود. فرق در این مورد می باشد که طول زنجیره های پلی اتیلن سنگین 50 بار بلندتر از پلی اتیلن سبک است و تراکم شاخه های جانبی در آن ده برابر کمتر از نوع. سبک آن می باشد. کاهش تعداد شاخه های کناری در آن ده برابر کمتر از نوع سبک آن است. کاهش تعداد شاخه های کناری سبب افزایش پراکندگی زنجیره های پلیمری و در نتیجه بالا رفتن دانسیته پلیمر می گردد.

نیروهای فیزیکی یا شیمیایی خارجی در جهت نگه داشتن مولکولهای پلیمری در کنار هم دیگر نقشی ندارند بلکه نیروی بین مولکولی به نام نیرویی واندروالسی، زنجیر های پلیمری را کنار هم نگه می دارد. این نیرو مثل نیروهای مغناطیسی پلیمر ها را جذب همدیگر کرده، سبب ایجاد یک توده متراکم خواهد شد.

اتصالات پلیمری   :

اتصالات پلیمری  در انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، یو پی وی سی، سی پی وی سی تولید و مورد استفاده کارفرمایان قرار می گیرد. اتصالات پلیمری را اتصالات غیر فلزی نیز می گویند. اتصالات پلیمری بمنظور انتقال  سیالات اسیدی در پالایشگاه ها و در آبیاری فضا های سبز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. سازآب با تولید اتصالات پلیمری درجه یک حرف اول را در بسیاری از پروژه های عمرانی در سطح کلان در کشور می زند. عمر اتصالات پلیمری ما بسته به نوع پلیمر که پلی اتیلن باشد و یا پلی پروپیلن و .... از 20 سال تا 100 متغییر می باشد. استفاده درست و نصب درست اتصالات پلیمری با عمر مفید این نوع اتصالات ارتباط مستقیم دارد.

اتصالات الکتروفیوژن :

اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن هم مانند اتصالات پلی اتیلن جوشی از جوش الکتریکی برای اتصال  لوله های پلی اتیلن به یکدیگر استفاده می کند. اتصالات الکتروفیوژن به سبب استفاده از جوش الکتریکی دارای دقت اتصالا و فاقد نشتی و مقاومت مکانیکی بالاتری می باشند. اتصالات پلی اتیلن الکتروفیوژن در خطوط لوله انتقال گاز و خطوط آبرسانی قابل استفاده است که معمولا به دلیل بالا بودن ضریب اطمینان آن ها بیشتر در شبکه های توزیع گاز مورد استفاده قرار می گیرند و به همین علت هم مورد تایید  IGS  می باشند. با استفاد ه از این روش می توان اتصالات پلی اتیلن مختلف نظیر  لوله لوله ، لوله زانویی ، لوله بوبلین و را ایجاد نمود. این روش به دلیل این که محدودیت های دیگر روش های جوش را ندارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند .اتصالات الکترو فیوژن از مواد پلی اتیلن مرغوب پتروشیمی و بدون استفاده از مواد پر کننده و در رده فشاری 16 بار تولید می شود. این نوع اتصالات از جنس پلی اتیلن   PE 100  و بر طبق استاندارد  EN1555-3  و   INSO14427   تولید می شوند. اتصالات الکتروفیوژن در سایز های مختلف از سایر 20 تا 250 می باشد.

این اتصالات در انواع و اندازه های مختلف بنا به درخواست مشتری موجود و قابل تولید و عرضه می باشند.

اتصالات الکتروفیوژن به عنوان بهترین، مناسب ترین و مطمئن ترین اتصال دهنده ی پایدار در لوله های پلی اتیلن اثبات و مصرف می گردند. به صورتی که کلیه خطوط گاز شهری کشورمان در سایز های زیر 250 میلیمتر و در فشار کاری زیر 240 پوند بر اینچ مربع که معمولاً تمامی خطوط لوله گاز مصرفی در شهرها را شامل می شوند از اینگونه اتصالات استفاده می کنند. این شیوه در سامانه های لوله گذاری توزیع گاز و نفت ، آب و انتقال فاضلاب کارخانه های صنعتی و صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

اتصالات الکتروفیوژن دارای انواع مختلف به لحاظ کاربردی می باشند، که عبارتند از  :

1-کوپلر الکتروفیوژن

2-تبدیل الکتروفیوژن

3-زانو الکتروفیوژن 45 درجه و 90 درجه

4-کمربند الکتروفیوژن

5-انشعاب گیر الکتروفیوژن

6-درپوش الکتروفیوژن

7-سراهی الکتروفیوژن (مساوی و تبدیلی )

اتصالات کوپلینگی :

دسته ای دیگر از اتصالات پلی اتیلنی موجود است که به اتصالات کوپلیمری معروف می باشند و  جنس آنها نیز از ماده  پلی اتیلن بوده و به صورت شرینگ کار می کنند و باعث اتصال لوله های پلی اتیلن به یکدیگر بوده  و از نشت مایعات داخل لوله به بیرون جلوگیری می کند. انواع اتصالات کوپلینگ جهت انتقال مواد شیمیایی و باد و مواد غذایی و سیستم هیدرولیکی ساخت کشور ایتالیا از فشار 20 بار تا 2000 بار تولید و ارائه می شوند. موارد مصرف اتصالات کوپلیمری در صنایع نظامی ، پتروشیمی ، دریایی ، دارویی ، غذایی و هیدرولیک می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.